Thursday, October 7, 2010

Rom, my way

De câteva zile toată lumea sporovăieşte despre noul ROM. Brusc, sunt cu toţii în măsură să-şi dea cu părerea despre o campanie care poate că nici nu îi priveşte. În fine, părerile se-mpart în două mari categorii. Ăia care dispreţuiesc ciocolăţica brand de ţară, care îi acuză pe care au avut ideea de mediocritate şi de ticăloşenie creativă şi ăia cărora le place noua direcţie, care apreciază îndrăzneala şi elanul.

M-au abordat, dat fiind că-s un publicitar junior, mulţi prieteni indignaţi. Cât de naşpa, cum au putut să facă aşa ceva, au dat România la schimb pe SUA, mon dieu, ce grozăvie etc etc. Şi le-am răspuns tuturor aceeaşi chestie. Când eşti în maşină pe DN şi treci pe lângă panourile în care doi copilaşi stau sub un jgheab nu simţi nimic. E drept că le vezi, dar nu-ţi stârnesc nicio reacţie şi se evaporă în 2 secunde. Noul ROM nu e aşa. Îţi place sau nu. E o delimitare strictă, o reacţie emoţională puternică - fie că eşti de acord cu noua abordare, fie că nu. Ciocolata asta te face să simţi ceva pentru ea. Ţi-a intrat în cap. O urăşti şi-i acuzi pe cei care au trântit stelele americane pe ambalaj (SUA e naşpa, huooo, bleaha bleaha) sau empatizezi, fiindcă-ţi place coioşenia ideii.

Pentru mine ăsta nu e badvertising. Eu apreciez campaniile şi execuţiile care-mi declanşează imediat un sentiment de respingere sau de ataşament faţă de marca respectivă. Şi campania ROM e buzz-worthy. Toţi au o părere despre ea, toţi au văzut spoturile, toţi discută pe marginea subiectului. O fi pe bune, n-o fi pe bune, cui îi pasă?

E o campanie care exploatează în mod deştept insightul ăsta ("Vin americanii" a fost una dintre ideile-forţă ale rezistenţei anti-comuniste decenii întregi) şi care a deconspirat, într-o săptămână, un patriotism latent în foarte mulţi români. McCann, me likey. Aţi dat o lecţie frumoasă de buzz marketing.

Later edit: www.romautentic.ro :D Buzz marketing, ftw!

2 dude:

ionut_d said...

Eu sunt din categoria care crede ca e o idee proasta. Este o ciocolata "traditionala" cred eu, iar asocierea indicativului de tara cu steagul american (si sunt anti americanizare, anti valenfleoshc zdei, halouin si toate cele) mi se pare o mare gogomanie. Dar, publicitatea negativa prinde uneori mai bine decat cea pozitiva, iar cand produsul nu are calitativ de suferit ca in cazul de fata este si mai bine.

Din perspectiva marketingului, este o campanie care atrage atentia - scop atins, ca si idee in sine...

Luluts. said...

:) Stiam eu ca-i o gluma. :) Partidul ne vrea tunsi.